Publication: Modele şi algoritmi de elaborare a deciziilor în situaţii de incertitudine
Date
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
ASEM
Abstract
Description
Publicat în: Economica : Revistă ştiinţifico-didactică / Academia de Studii Economice a Moldovei ; redactor şef: Grigore Belostecinic. - Chişinău : ASEM, nr. 4 (110), decembrie 2019 - P. 139 -155. - Bibliogr.: p. 155. - Categoria B, ISSN 1810-9136.
În acest studiu, sunt descrise trei modeledecizionale pentru situațiile incerte, în caredecidentul dispune de o infinitate de alternative,activitatea se determină de factori necontrolabili,iar numărul de stări ale naturii este consideratfinit. Modelele matematice propuse posedă anumitegrade de complexitate, reflectând, totodată,adecvat, aspectele decizionale în condiții deinformare incompletă, nedeterministă etc. Concomitent,acestea constituie o viziune actualăpentru extinderea posibilităților clasice ale algoritmilorde optimizare a diferitelor procese economicede producție, de tip piață liberă saumonopoliste și transport (distribuție), pentrucazurile cu decizii continue în jocul cu natura. Dealtfel, se admite că comportamentul consumatoruluieste unul incert, iar cererea nu poate fideterminată a priori, cunoscând doar varianteleposibile de realizare a acesteia. JEL: C02, C61. CZU: 005.311.6 ************************************************************************************************************************************* This study describes three decision makingmodels for uncertain situations, when the decisionmaker has infinity of alternatives, the activityis determined by uncontrollable factors, and thenumber of states of nature is considered finite.The proposed mathematical models have certaindegrees of complexity, while, also, adequatelyreflecting the decision-making aspects underinsufficient, non-deterministic information conditions,etc. At the same time, they represent acurrent vision for extending the classical possibilitiesof the optimization algorithms of differenteconomic processes of production, of free marketor monopolistic type, and transport (distribution),for the cases with continuous decisions in thegame with nature. Moreover, it is admitted thatthe consumer’s behaviour is uncertain, and thedemand cannot be determined a priori, knowingonly the possible variants of its realization. JEL: C02, C61. CZU: 005.311.6
În acest studiu, sunt descrise trei modeledecizionale pentru situațiile incerte, în caredecidentul dispune de o infinitate de alternative,activitatea se determină de factori necontrolabili,iar numărul de stări ale naturii este consideratfinit. Modelele matematice propuse posedă anumitegrade de complexitate, reflectând, totodată,adecvat, aspectele decizionale în condiții deinformare incompletă, nedeterministă etc. Concomitent,acestea constituie o viziune actualăpentru extinderea posibilităților clasice ale algoritmilorde optimizare a diferitelor procese economicede producție, de tip piață liberă saumonopoliste și transport (distribuție), pentrucazurile cu decizii continue în jocul cu natura. Dealtfel, se admite că comportamentul consumatoruluieste unul incert, iar cererea nu poate fideterminată a priori, cunoscând doar varianteleposibile de realizare a acesteia. JEL: C02, C61. CZU: 005.311.6 ************************************************************************************************************************************* This study describes three decision makingmodels for uncertain situations, when the decisionmaker has infinity of alternatives, the activityis determined by uncontrollable factors, and thenumber of states of nature is considered finite.The proposed mathematical models have certaindegrees of complexity, while, also, adequatelyreflecting the decision-making aspects underinsufficient, non-deterministic information conditions,etc. At the same time, they represent acurrent vision for extending the classical possibilitiesof the optimization algorithms of differenteconomic processes of production, of free marketor monopolistic type, and transport (distribution),for the cases with continuous decisions in thegame with nature. Moreover, it is admitted thatthe consumer’s behaviour is uncertain, and thedemand cannot be determined a priori, knowingonly the possible variants of its realization. JEL: C02, C61. CZU: 005.311.6
Keywords
incertitudine, decizii, criteriul Wald, criteriul Savage, gradient generalizat, algoritmi numerici