Publication: Managementul dezvoltării durabile a întreprinderilor din Republica Moldova prin prisma culturii organizaționale. Rezumatul tezei de doctor habilitat în științe economice.
Date
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Description
Rezumatul tezei de doctor habilitat în științe economice. 521.03 ECONOMIE ŞI MANAGEMENT ÎN DOMENIU DE ACTIVITATE. Consultant ştiinţific: LITVIN, Aurelia, doctor habilitat, profesor universitar.
Actualitatea și importanța problemei abordate. Schimbările, prin care se caracterizează mediul de activitate al companiilor moderne, impun necesitatea managementului de a se ralia la noile cerințe și de a propune metode și tehnici noi de gestionare a întreprinderilor. Astfel, ultimele decade sunt marcate de apariția și dezvoltarea conceptului de sustenabilitate (dezvoltare durabilă). Fiind inițial gândită, ca o soluţie la criza ecologică determinată de intensa exploatare industrială a resurselor şi degradarea continuă a mediului, dezvoltarea durabilă se referea la prezervarea calităţii mediului înconjurător. Însă, pe parcursul câtorva decenii, dezvoltarea durabilă a ajuns să promoveze conceptul de conciliere între progresul economic şi social, fără a pune în pericol echilibrul natural al planetei. În așa mod, dezvoltarea durabilă reprezintă una dintre cele mai mari provocări ale secolului XXI, dar, în același timp, oferă oportunități viabile întreprinderilor, devenind un model de dezvoltare, care permite, în mod inteligent, de a beneficia de avantaje economice, sociale şi ambientale. Pentru întreprinderile, care doresc să eficientizeze procesele manageriale, prezintă importanță faptul că includerea obiectivelor de dezvoltare durabilă în strategia organizaţiei nu trebuie să fie tratată doar ca o problemă unidimensională, care implică reglementări, costuri adăugate și răspundere suplimentară, fiind determinată doar de dorinţa creării unei imagini pozitive, ci ca o condiţie a construirii afacerilor sustenabile, implicând creşterea eficienţei operaţionale și obţinerea avantajului competitiv.
Actualitatea și importanța problemei abordate. Schimbările, prin care se caracterizează mediul de activitate al companiilor moderne, impun necesitatea managementului de a se ralia la noile cerințe și de a propune metode și tehnici noi de gestionare a întreprinderilor. Astfel, ultimele decade sunt marcate de apariția și dezvoltarea conceptului de sustenabilitate (dezvoltare durabilă). Fiind inițial gândită, ca o soluţie la criza ecologică determinată de intensa exploatare industrială a resurselor şi degradarea continuă a mediului, dezvoltarea durabilă se referea la prezervarea calităţii mediului înconjurător. Însă, pe parcursul câtorva decenii, dezvoltarea durabilă a ajuns să promoveze conceptul de conciliere între progresul economic şi social, fără a pune în pericol echilibrul natural al planetei. În așa mod, dezvoltarea durabilă reprezintă una dintre cele mai mari provocări ale secolului XXI, dar, în același timp, oferă oportunități viabile întreprinderilor, devenind un model de dezvoltare, care permite, în mod inteligent, de a beneficia de avantaje economice, sociale şi ambientale. Pentru întreprinderile, care doresc să eficientizeze procesele manageriale, prezintă importanță faptul că includerea obiectivelor de dezvoltare durabilă în strategia organizaţiei nu trebuie să fie tratată doar ca o problemă unidimensională, care implică reglementări, costuri adăugate și răspundere suplimentară, fiind determinată doar de dorinţa creării unei imagini pozitive, ci ca o condiţie a construirii afacerilor sustenabile, implicând creşterea eficienţei operaţionale și obţinerea avantajului competitiv.
Keywords
management, dezvoltare durabilă, sustenabilitate, stakeholderi, performanță globală, responsabilitate socială corporativă, nivel de sustenabilitate, cultură organizațională, angajament organizațional, cultură organizațională sustenabil orientată